Valgus-vari 1

Sujuvate pindade tekitamist-joonistamist on eelnevalt juba harjutatud. Joonistamist alustatakse samamoodi, ent seekord on kujutatavatell pindadel juba täpsem paigutus ja vorm, mis võimaldab tööd üha edasi viimistledes tekitada kerakujulise vormi. Õpilastega koos vaadeldakse vormi, valguse ja varjupindu, üleminekute sujuvust ja ruumilisust. Oluline on, et seal, kus kaks pinda kohtuvad – ei saa vahele mahtuda ükski joon! Joone jaoks ei ole seal ruumi! Joonistatakse hele-tumeduse pindadega, mitte joontega.

Nõuanded ülesande juhendamiseks ja ka iseseisvaks katsetamiseks:

  • Tumedus jääb ühte serva, kust ta sujuvalt hajub
  • Sinna kõrvale moodustub uus tumedus, aga väiksem ja ümaram, kohati nagu poolkuu kujuliselt hajuv
  • Kindlasti tuleb anda vihjeid väiksema tumeduse ümara vormi kohta, et kiiremini joonistavad lapsed ei jõuaks selle vormi ära rikkuda
  • Olulised on tähelepanu ja keskendumine hele-tumeduse vormile ja sujuvusele, täpsust, pigem väiksem, kui liiga suur
  • Ei ole vaja alguses selgitada, mis sellest tuleb, töö võib ka veidikeseks pooleli jääda ning seda võib järgmisel päeval edasi teha, alles teisel päeval moodustub hele-tumedatest pindadest kera või kuul
  • Kiirustada ei ole vaja ja alles kolmandal päeval võib õpilastega arutleda: kus kera asub? kas õhus? lendab? kosmoses? mis asetaks ta põrandale? vari! milline vari? kummal pool? kui suur vari? mis kujuga vari?
  • Enne varju kallale asumist tehakse uus töö – nüüd on juba teada, millega on tegemist, kordamine on alati hea ning seda eriti selliste ülesannete puhul. Seekord tehakse kuul veidi väiksem, et oleks ruumi varju ja ümbritseva ruumi jaoks. Tööd alustatakse kindlasti heledamalt ja tähelepanelikult, et oleks võimalik teadlikult tumedust lisada ja varjuga töötada.

Eraldi saab vaadelda erinevaid varje. Milline on vari ning kus vari asetseb see sõltub valgusallikast ning kera asetusest ruumis. Vari oleneb ka sellest, kas valgusallikas on paremal, vasakul, ülal või all, suurem kui kera, väiksem kui kera. Näited ja arutelu on omal kohal, võib ka reaalselt katseid korraldada näidates taskulambiga vähe valgustatud ruumis laual asetseval või ka niidi otsa riputatud kuulile-pallile-kerale valgust, vaadates varje mis tekivad laua pinnale, seinale. Valgusallikat-taskulampi kord lähemale kord kaugemale nihutades muutuvad ka varjud ja nende suurus. Palli  võib asetada suurema karbi sisse nurka ning karbi ära lõigatud külje poolt valgust suunates vaadelda, kuidas vari venib pikemaks, murdub ja ka karbi seinale projetseerub. Kui kerakujulise vormi ja tema varjuga on küllalt katsetatud, siis võib keerukamate ülesannete kallale asuda.

valgusvari2

Lisaks teha erinevaid etüüde teistest ümaratest esemetest-puuviljadest-juurikatest – näiteks joonistades õuna või tomati või miks mitte ka kapsapea ning seda hele-tumeduse skaalal toone segades ning valguses ja varjus.

valgusvari1