Päris hea tunne on taas värvides sumada ja maalida. Meie maalikooli uue hooaja esimene ülesanne on inspireeritud akvarellist Elke Memmleri maalidest. Tema akvarelle autori loata jagada ei saa, kuid soovitan Elke Memmleri nime googeldada ja maale internetist kiigata.
Mind väga köidavad Elke akvarellmaalid. Ühest küljest on neis alati värvitoonide kirkus ja küllus, samas on tooniskaala mingis kindlas võtmes. Kompositsiooniliselt on maaliruumis alati valgeid nurki, mida ilmestavad üksikud värvilaigud ja jooned. Tema akvarellid on alati komponeeritud nagu muusika.
Me ei tahaks teda matkida, kuid me proovisime teha improvistatsiooni tema päevalillede maalide põhjal. Mitte sellepärast, et päevalilled on hetkel Ukraina tõttu aktuaalsed, kuid ka seda võib sisemiselt mõelda. Vaid pigem selles osas, et päevalilledel on tegelikult nii kindel toon ja nii kindel vorm, kuidas improviseerida nii, et sellest jääks vaid impressioon, jääks mulje vormist ja värvist. Jääks vaid tunnetuslik värvi ja vormi mäng. Jääks kompositsioon. Igatahes maalikooli tundides võtsime selle ülesande ette. Tegime koloriidi ja kompositsiooni uuringu ning maalikatse Elke Memmleri akvarellide põhjal. Elkelt võtsime eelkõige kompositsiooni printsiibid, akvarellis aga sulatas ja muutis oma töös värvitoone igaüks nagu oskas ning oli koloriidi valinud. Õpilaste tööd on veel pooleli. Variante neist lisandub jooksvalt.
Kuna veebruarikuus ei ole ju kuskilt päevalilli reaalselt vaasi võtta, siis on kolm võimalust:
- Esimene – visandada omale maalipaberile paari õrna joonega Elke Memmleri maalide järgi improvisatsiooniline kompositsioon päevalilledest.
- Teine – kasutada referensfotosid internetist (erinevad vaasid, päevalilled jne).
- Kolmas – pildistada ise mõni vaas ja kompa. Taimed võivad ka olla täiesti teised. Seda tegingi. Mul on üks armas vaas, mis ikka mu lillemaalidele jõuab, selline keraamiline ja täpiga glasuurimustriga, üks vanimaid vaase meie kodus, pärit minu ema lapsepõlvest. Momendil on seal juurdumas ühed toataimed. Igati sobiv roheline seltskond pildistamiseks. See ei tähenda aga sugugi, et nad saavad ainult roheliselt üles maalitud. Jagan oma fotoseeriat teiega, ehk on abiks. Julgelt võib neid fotosid maali kompositsiooni loomiseks kasutada.
Töö käik oli järgmine:
Valisin koloriidi:
- Akvarellvärv Sennelier l’Aquarelle 10ml 659 opera rose
- Akvarellvärv Sennelier l’Aquarelle 10ml 680 permanent magenta
- Akvarellvärv Sennelier l’Aquarelle 10ml 307 cobalt blue
- Akvarellvärv Sennelier l’Aquarelle 10ml 211 burnt sienna
- Akvarellvärv Sennelier l’Aquarelle 10ml 599 quinacridone gold
- Akvarellvärv Sennelier l’Aquarelle 10ml 709 Sennelier grey
- Akvarellvärv Sennelier l’Aquarelle 10ml 308 indigo
Kõik toonid esimesel näidisel on nendest värvitoonidest segatud. Alustasin õrnade hallikassiniste toonidega ja maalisin natuke tausta, katsin ühtlase õhukese värvikihiga taimede siluetid, et täpsemini näha, milline kompostitsioon on. Seejärel lisasin kiht kihilt uusi toone. Töö sai huvitav, kuid mitte nii maaliline kui Elkel. Ikka lööb oma korralik käekiri sisse, liiga sirged servad, liigne täpsus jne. Teen kindlasti uue katse. Maalisime akvarellipanerile Bockingford CP 190 g/m2 – hea valge paber, ilusa tekstuuriga, kuulekas. Suure veekogusega kipub lainetama ja seda peab maalimisel arvesse võtma. Kuid kuivab ilusti sirgeks tagasi ja võtab kõik uued värvikihid kuulekalt vastu.
Ja maalikooli tunnis õpilaste maalimised: