- Kasutatakse ainult pastellipulkasid. Värv katab pinna, mis peab olema krunditud, küllaltki pastoosselt, paksult. Enamasti ei fikseerita. Kui seda siiski tehakse, arvestatakse ette värvi tumenemisega, peale fikseerimist käiakse pinnad veelkord õrnalt pastelliga üle ja rohkem ei fikseerita.
- Pastell ühendatakse akvarelliga. Põhitoonid saavutatakse akvarelliga, lõpuks kantakse peale õrn pastellikiht, mis tekitab heledamad toonid. Akvarell annab tugeva tooni ja pastell tekitab peale heledama tooni.
- Pastelliga töötatakse maalides, st.pintsli abil. See moodus nõuab kunstnikult vilumust, kuna pilt kuivab palju heledamaks, aga see-eest toimub fikseerimine automaatselt ja on piisav (nn “märjad pastellid”).
Töövõtted:
- pastellidega võid joonistada hoides teda käes nagu pliiatsit või joonista pastelli küljega kattes suurema pinna
- segada saad pastelle tõmmates jooni või värvides erinevate toonidega üksteise peale
- pastelle saad helendada, kattes värve valget värvi pastelliga
- hõõrudes värve sõrme või vatipulgaga, saad värvidele sujuva pehme efekti
- värvides pindadega, mitte joontega on see omamoodi nn pastellmaalitehnika.
TEHNIKAPROOVID, ÜLESANDED:
Võrreldes akvarellitehnikat pastellitehnikatega, siis pastelli puhul võib sulavates ja maalilistes kohtades vee asemel hoopis oma sõrme kasutada. Sõrme liikumist saad sa ise palju paremini suunata kui vee oma ja kiiremini saad ka, sest ei pea enam töö kuivamist ootama, et midagi kohendada või kardinaalselt muuta ning parandada. Pastellitehnika tööproovid võib kaunite selgete servade saamiseks samuti teibi abil töölauale kinnitada.
ESIMENE ÜLESANNE – TRIIBUD:
Eesti rahvakunst on väga rikas oma erinevat triipu seelikukangaste poolest. Tee väike uurimus eesti rahvariide seeliku mustritest ning proovi luua sama kauneid triibulisi pabereid joonistades pastellidega mõnda neist üles ning juurde kirjutades ka triipude päritolu. Võib teha ka lihtsalt fantaasia järgi erineva värvitooni või laiusega triibupaberit. Kasutades kas kaootilist toonide mängu või kindla vahemaa tagant korduvat värvitriibu rütmi.
Vajalikud vahendid: pastellid, paber, paberteip, vatipulk või pehme paber triipude laialihõõrumiseks. Triipe võib laiali hõõruda ka sõrmega.
Kui töötad kuivpastellidega tuleb triibutöö kindlasti fiksatiiviga kinnitada.
TEINE ÜLESANNE – SUJUVAD ÜLEMINEKUD:
Kinnita paber teibi abil. Kata paber värvides pastelli küljega toon toonis, hõõru pehme paberi abil kaetud pind sujuvalt ühtlaseks pöörates tähelepanu toonide üleminekutele. Eemalda teip.
KOLMAS ÜLESANNE – JOONED JA RINGID, ERINEVAD KUJUNDID:
Kinnita paber teibi abil. Joonista paberile ringe, ringide sisse toon-toonis veel väiksemaid ringe – sulata toonid kokku ringi sees pehmelt liikudes kas vatipulga või ümber sõrme keeratud pehme paberi abil. Kujunda maastik sama tehnikat kasutades ja lõpuks värvi taust (taevas ja muu) ning hõõru sujuvaks.
Viimasena joonista detailid – puutüved ja muu, mida laiali hõõruda ei ole enam vaja. Eemalda teip.
Selles tehnikas võib teha palju erinevaid töid – oluline on õpetada lastele erinevate kujundite piires ning erinevas suunas pastellidega värvimist – kasutades erinevaid kujundeid ja jooni, jättes osa neist selgeks või hõõrudes sujuvamaks vabal valikul.
NELJAS ÜLESANNE – TRIPSUD TRÄPSUD
Kinnita paber teibi abil. Träpsuta paber üle ühe värvitooniga, seejärel träpsuta vabadesse kohtadesse teise, kolmanda jne värvitooniga – aluseks saab võtta erinevaid värvusõpetuse harmooniaid ning saada väga erinevaid visuaalseid tulemusi. Töö jääb impressionistlikku laadi. Töötada võib ka paberipinda jagades ning erinevate värvitoonidega träpsupindu üksteisega kombinerides, Selles tehnikas võib teha abstraktseid värvipilte, aga saab ka luua maastikke, portreid, natüürmorte jne.
Kõiki neid erinevaid võtteid võib pastellitöödes omavahel kombineerida, mis omakorda võimaldab üha uusi tekstuure luua.